با بارش‌های ۱۰ روز گذشته:

سر ریز آب از سازه‌های آبخیزداری همدان 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: بارش برف و باران در ۱۰ روز گذشته موجب افزایش روان آب‌های جاری و سرریز شدن آب از سازه‌های آبخیزداری این استان شد.

اسفندیار خزایی گفت: بر اساس آخرین آمار، استان همدان دارای ۴ هزار سازه بزرگ و کوچک است که بارندگی‌های اخیر موجب آبگیری درصدی بالایی از این ساز‌ها ها و سرریز شدن آب در بیش از ۳۰ درصد آن‌ها شده است.

او گفت: آب در بیشتر سازه‌های آبخیز داری فامنین سرریز شده است همچنین در سایر شهرستان‌ها شاهد افزایش ارتفاع آب پشت ساز‌ها و یا آبگیری کامل آن‌ها هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: میزان کنترل رواناب در استان همدان به ازای هر هکتار ۲۷۰ متر مکعب و استحصال آن ۸۱ متر مکعب در هکتار است.

اسفندیار خزایی گفت: بارندگی و آبگیری سازه‌های آبخیزداری فوایدی همچون نفوذ تدریجی آب در بطن خاک و جبران بیلان منفی، غنی شدن ذخایر و منابع آبی زیرزمینی، افزایش سرعت نفوذ آب، جمع آوری رسوبات خاک و جلوگیری از بروز خسارت به تاسیسات از جمله سد‌های مخزنی ناشی از افزایش ورود رسوبات، به همراه دارد.

او گفت: بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی این استان مستعد اجرای طرح‌های آبخیزداری است که در ۳۵۱ هزار و ۵۰۰ هکتار عملیات آبخیزداری صورت گرفته و ۷۹۵ هزار هکتار در دست مطالعه است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: وسعت اراضی ملی استان همدان به ۷۲۰ هزار هکتار می‌رسد که ۴۵ هزار هکتار آن شامل جنگل‌های دست کاشت، ذخیره گاه‌ها و پارک‌های جنگلی است.

برچسب ها: آبخیزداری ، آبگیری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.